Azijos studijos Lietuvoje

Paprastasis sumi-e menas. Japonų tapyba tušu

Originalo kalba: Anglų
Išversta iš: Anglų
Autoriai: Takumasa Ono
Vertė: Tilindytė, Lina
Pilnas versto šaltinio bibliografinis aprašas:

Takumasa Ono. The Simple Art of Sumi-E: Mastering Japanese Ink Painting. Sterling, 2005.


ISBN: 9781402720093
Leidimo vieta: Vilnius
Leidimo metai: 2012
Leidykla: Mintis
Elektroninė nuoroda::
(English) ISBN 9781402720093

Takumasa Ono gimęs 1959 Tokijuje – menininkas apkeliavęs įvairiausius Japonijos regionus, nutapęs jų gamtą ir kovojantis dėl to, kad ši išliktų nepakitusi per savo aplinkosaugos veiklą. Taip pat dabar jis energingai dirba, kad pristatytų tradicinę japonų kultūrą užsienio šalims.

Autoriaus knyga yra labai detalus įvadas į japonų tradicinę tapybos teptuku meną – sumi-e. Įžangoje nupasakojama, kad sumi-e yra idealus būdas atkurti aplinką ir metų laikus tokius, kokius juos mato savo vaizduotėje. Čia svarbiau ne atvaizduoti objektą toks koks jis yra, o išreikšti savo nuotaiką ir gamtos paslaptį. Šis tapybos stilius naudoja vien juodą tušą, tačiau jis nėra svarbus vien dėl to, tai yra menas besisemiantis įkvėpimo iš Japonijai ir jos žmonėms būdingo metų laikų ir estetikos pokyčių.

Knygoje pateikiama sumi-e meno istorija. Pradedant jo pradžia senovės Kinijoje aštuntame amžiuje. Aptariamas ankstyvasis tapybos tušu laikotarpis Japonijoje XII-XIIIa, kai menas yra įtakojamas Dzen budizmo.. Vėliau pereinama prie Japoniškojo sumi-e atsiradimo. Autorius išsamiai nurodo meno vystymosi etapus, kaip skirtingai šis menas vystėsi tam tikrais laikotarpiais, taip pat nurodomi  įžymiausi sumi-e meistrai, kartu su tekstu apie šiuos, pateikiami ir svarbiausi jų kūriniai. Didelė svarba yra skiriama ne grynoms tapybos technikoms, o jausmingumui ir idėjoms.

Aptarus sumi-e istoriją, autorius dėmesį tada skiria „keturioms brangenybėms“ – pagrindinėms sumi-e reikalingoms priemonėms: popieriui (washi), teptukui (fude), indui tušui trinti (suzuri) ir tušo plytelei (sumi).Taip pat keletui mažiau reikšmingų priemonių. Aprašomi skirtingos naudojamos popieriaus rūšys, kaip su šiomis sąveikauja rašalas ir kada naudoti kurį popieriaus tipą. Taip pat, kokiomis sąlygomis laikyti popierių, kad šiam nepakenkti. Viskas kruopščiai aprašoma ir pateikiami paveikslėliai. Taip pat kruopščiai aprašomi ir teptukai, jų tipai ir kaip su šiais elgtis. Sumi-e pasaulis išsiskiria juodo sumi tušo gausa ir niuansų puikumu ir nuo to priklauso jo grožis. Išskiriamos dvi skirtingos tušo plytelių rūšys, jos palyginamos su importuotomis iš Kinijos. Aprašoma, kaip ir iš ko šios yra gaminamos. Taip pat skiriasi ir indeliai tušui. Autorius nupasakoja, kaip naudotis ir šiais.

Kadangi, toliau pereinama prie praktinių patarimų autorius dėmesio skiria patarimams, kaip pasiruošti darbui. Tada aprašomos įvairios technikos, aprašomas tušo maišymas, teptuko laikymas ir su visais šiais dalykais susiję patarimai.

Sumi-e yra minties ir kūno menas. Naudojant vien tik sumi spalvą ir taupiai tepant teptuką, perteikiami paveikslo formos ir tonai. Susijungus sumi ir popieriui, nebelieka pertapymo galimybės, todėl reikia į potepį sudėti visą širdį ir sielą. Autorius nurodo, kaip maišyti spalvas ir kaip tapyti linijas, visur pateikiami vizualiniai pavyzdžiai tapant skirtingas linijas, pvz.: pagrindines, plonas, plačias ir .t.t. Autorius parodo ir aprašo, kaip tapyti gėles, paukščius, gyvūnus ir jų kompozicijas. Taip pat, kaip tapyti ir komponuoti peizažus.

Sumi-e daug amžių buvo susijusi su japonų kultūra ir netgi praėjus šiek tiek laiko, lieka viena mėgstamiausių japonų meno formų. Autorius panaudoja sumi-e realizuodamas daugybę idėjų, sukuria meno kūrinius, kurie gali suteikti spindesio ir skaitytojų namams, kadangi jis pateikia pavyzdžius, kaip pasidaryti tai namuose. Tokie meno kūriniai: atvirukai, pagalvėlės, indai, ir t.t. visi padailinta naudojant sumi-e. Knygos gale autorius skiria truputį laiko skaitytojo įkvėpimui ir pateikia haiga – sumi-e paveikslus su nutapytais haiku tekstais.

Projekto iniciatoriai: Japan foundation VDU
Top